Michael

Michael

torsdag den 4. december 2014

Chokoladefabrikken svæver på byens røde tage

For et år siden udkom novellesamlingen "Dyrk ikke natten", og sparkede vores lille forlag i gang. I år er der kommet en ny digtsamling; "Smykkedigte" - og næste år kan jeg forhåbentligt præsentere min roman ved denne tid.

Hele ideen med Chokoladefabrikken er at de enkelte udgivelser skal  kunne betale sig selv hjem, og hvis de genererer nogen former for overskud, investeres det i den næste udgivelse og i arrangementer hvor vi kan præsentere det vi udgiver. Gerne med musik eller som nu med lidt gløgg. Nogle gange er det lykkedes os at få det til at køre, andre gange kniber det lidt. Men det er altid sjovt - så  derfor holder vi også et arrangement i år.

Ligesom sidste år har Jesper Siberg sagt ja til at spille mens jeg læser op. Og jeg har for en uges tid siden fundet en gammel sort / hvid plakat fra 1985, som jeg i dagens anledning vil sætte i ramme og hænge op på væggen. Den afslører med al tydelighed at der er sket temmeligt meget med mit ansigt siden dengang - og så afslører den at jeg bruger knap så meget mascara. Men selvom digtene også har forandret sig meget gennem årene, så er stemmen stadig den samme og det er fornøjelsen ved at læse op også.














I det forløbene år har vi arbejdet sammen med Gitte Helle, der har lavet nogle flotte ringe med QR-koder. Når de QR-koder scannes toner mit digt og Jespers musik frem på telefonen. Man kan læse mere om projektet længere nede på bloggen. Her vil  jeg bare sige at ringene er en del  af et eksperiment der undersøger hvordan man kan præsentere lyrik på andre måder.
Selvom det ikke er mange af mine digte der ligger på ring, så  har de digte der gør det bevæget sig gennem byen, på folks fingre - og er blevet læst og spillet de underligste steder. Det er en god tanke.

En del af de digte og den musik tager vi udgangspunkt i den 11. Men der vil også blive læst lidt op fra novellerne. Jeg håber at alle de gamle Chokoladefabrik venner vil møde op - og jeg håber de vil slæbe en masse mennesker med, der ikke har været her før.  Hvis nogen mangler en julegave eller vil støtte foretagendet så køb nogle bøger - og ellers bare drik gløggen og nyd musiken. Velkommen til alle, torsdag d. 11/12, mellem 16.30 og 19.30. På Chokoladefabrikken, Heimdalsgade 14, 4tv. 2200 Nørrebro.



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar