Michael

Michael

søndag den 29. september 2013

Turbo tiggeri før Fødselsdagsfesten i 1982.






Vi havde slæbt rundt på alle de der tunge kasser en gang i 82 eller 83 - dengang der stadig var noget der hed Saltlageret. Vi gjorde det for at få lov til at komme gratis ind til koncerten  med Birthday Party senere på aftenen. Vi var nemlig som sædvanligt flade. Små forstadspunkere der lige var flyttet til København. Jeg for min part boede på 12 m2 i en baggårdslejlighed i Nansensgade, der tidligere havde været opbevaringsrum for gårdmandens redskaber - men nu blev til min første lejlighed.

Vi havde aldrig penge, men slæbte ind imellem gear - og bummede for resten. Den aften havde vi slæbt, men da vi var færdige glemte dem i Saltlageret pludselig aftalen. Dem der stod i døren havde ikke hørt noget om det - og i øvrigt var der slet ikke noget der hed gæsteliste. Og ham der havde fået os til at slæbe, var kørt. Vi prøvede at forklare at de jo allesammen havde set os slæbe de sidste mange timer. Men det hjalp ikke noget. Hvis vi ville ind måtte vi betale.

Vi var rasende - men turde ikke stable os rigtigt op. Vi risikerede jo at få karantæne - og det var ubærligt. Især når Birthday Party var i byen. Så vi turbo-tiggede. Kun to timer til at skaffe billetten. Fuuuck... og ingen havde lyst til at gi os så meget som en bøjet 25 ører. Så kom der en flok tyske punks. De forreste talte kun tysk. Men dem bagved talte fint engelsk. Vi appellerede desperat - og det var først da jeg var halvvejs gennem appellen at jeg opdagede at det var Nick Cave jeg stod og tiggede småpenge af.

Jeg standsede midt i en sætning, men han gik ikke videre. I stedet standsede han op og fik hele historien. Og så hev han os med hen til folkene i døren. Vi skulle bare ind! Manden i døren ormede sig; han var slet ikke sikker på at vi havde slæbt kasser og holdt fast på at vi ikke skulle ind. Men hans øjne var begyndt at flakke. Og Nick hamrede i bordet, så stempler og penge dansede. Og råbte at han ikke spillede en tone "in this shithouse" medmindre vi blev lukket ind.

Han kunne blive så eddersplintrende rasende. Og fyren i døren blev pludselig klar over at Cave var klar til at gå hele vejen og skride med bandet. Så var vi inde. Og vi fik endda øl og et par timer efter spillede han en af de fem bedste koncerter jeg nogensinde har set.

Oktober måned er Nick Cave måned.
Over hele landet holder P6 lytteklub Nick Cave arrangementer, på forskellige biblioteker.
Jeg har sagt ja til at holde 4 foredrag i den forbindelse - hvis nogen vil høre dem er listen over tid og sted her:

Tirsdag d. 1 oktober - holder jeg foredrag på Albertslund bibliotek, fra 16:30 til 18. 
Torsdag d. 17 oktober- holder jeg foredrag på Rødovre bibliotek, fra 17:30 til 19.
Onsdag d. 23 oktober - holder jeg foredrag på Herlev Bibliotek, fra 19 til 20:30.
Tirsdag den 5 november - holder jeg foredrag på Vejle bibliotek, fra 19 til 21.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar