Michael

Michael

onsdag den 11. september 2013

Nedtælling: Fredag den 13 står og venter i fabrikken

De sidste forberedelser til receptionen i Chokoladefabrikken er i gang. Jeg går her og retter playlister, som jeg godt ved ingen lægger mærke til, når først receptionen er i gang. Jeg er skiftevis bekymret for om der ikke kommer nogen eller om der kommer alt for mange til at vi kan være her.

Jeg har øvet med Jesper og har skiftevis følt at det slet ikke gik og at det aldrig har været federe. Det samme gælder novellerne, de veksler flere gange om dagen mellem at være noget bras og være fantastiske. Kort sagt, jeg er nået til det sted hvor jeg trænger til at præsentere det hele, for at fornemme hvordan det virker på folk.

Og midt i det hele er de første bestillinger begyndt at tikke ind på vores web-shop. Jeg løber til posthuset med de første bestillinger, men sagtner farten lidt før jeg når døren, så jeg kan bevæge mig derind med lidt værdighed. Så bliver tingene sendt i store forede kuverter - og jeg har lyst til at sænke prisen, så jeg kan se endnu flere forsvinde ud og finde læsere.

På en eller anden måde er det endnu federe end da jeg kom ud på de store forlag. Der slap man ligesom bogen når den var skrevet. Man delte reception med sæsonens andre forfattere, fik en opgørelse om året, men havde ingen fornemmelse af hvor mange der blev solgt. Og man gik på jagt, for at få øje på sin bog i boghandlerne. Og det skete også at den stod på en hylde under V nede langs gulvet. Vinduet var hele tiden optaget af Peter Høeg eller Ib Michael.

Nu sker det hele tæt på. Bestillingerne popper op i ens e-mail. Folk kommer med små kommentarer - man laver sin egen reception med sin egen musik. Omslaget er lavet af ens yndlingsgrafiker og alt hvad jeg har af venner og netværk har aktier i tilblivelsen af bogen. Måske bliver oplaget mindre, til gengæld er hele produktionen støvsuget for kompromisser og i stedet for at fodre alle de andre i branchen, kan jeg sætte overskuddet direkte ind i trykket af den næste roman, som jeg skriver netop... nu.
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar